Dag Datum Activiteit
Woensdag wekelijks geopend van 10:00 u - 12:00 u; gratis koffie/thee mi un kuukske
woensdag 31-07-2024 Rondleiding door Schaijk: Het programma: We starten in de Komme, Netjeshof 2 in Schaijk met een kopje koffie/thee/ fris mi un kuukske. Met mogelijkheid de “kunstschatten” van de heemkunde Schaijk Reek te bekijken. Deze “kunstschatten” zullen ver buiten deze regio en in het buitenland oude herinneringen oproepen. Daarna een korte wandeling van circa 30 minuten vanaf de Komme door het centrum langs enkele markante historische plekken in het centrum van Schaijk. Historisch: • De naam Schaijk • Voormalige gemeentehuis • Kerkhof met kruizen uit de 17e eeuw • Kerk • De Komme • Het oude notarishuis • De oudste boerderij • Een oude boerderij annex bierbrouwerij/ burgemeesterswoning • Herenhuis met koetshuis • Pastorie • Boerderij annex herberg/winkel Zeer de moeite waard. Oude tijden herleven in een nieuw jasje. Interessant als inwoner van Schaijk, maar ook zeer zeker voor de toerist. Wanneer: 31 juli 2024 om 14:00 uur; Kosten: € 5,00 (incl. koffie/thee/fris mi un kuukske) Gaat alleen door bij voldoende aanmeldingen. Aanmelden: info@heemkundeschaijkreek.nl
bevrijding Reek 19-09-2024 Oproep vrijwilligers Voor een Expositie ter herdenking van de bevrijding van Reek 80 jaar geleden. Reek werd op de eerste dag van de Operatie Market Garden bevrijd door de geallieerden, die op 19 september 1944 via Valkenswaard, Eindhoven, Son, Sint Oedenrode, Veghel, Uden, Zeeland, Reek, Velp, Grave richting Nijmegen doordrongen. De werkgroep ‘Buiten de Veste’ van de Zuiderwaterlinie en Heemkundekring Schaijk-Reek zoeken versterking voor deze expositie in de kerk van Reek die zij willen gaan houden tijdens de twee weekenden die volgen op de 19e september 2024; de zaterdagen en zondagen 21/22 en 28/29 september.
Excursie Deventer 28-09-2024 De heemkundekringen Schaijk-Reek en Zeeland organiseren een excursie naar de prachtige Hanzestad Deventer. Deze excursie zal plaatsvinden op zaterdag 28 september 2024. Het programma ziet er als volgt uit: 08.15 Vertrek per bus bij Heemhuis in Zeeland, 08.30 bushalte school Reek, 08.45 kerk Schaijk 10.00 Ontvangst in Deventer met koffie/thee en Deventer koek in Grand Café Hans en Grietje. 11.00 Rondleiding met een gids door het oude centrum van Deventer. 13.00 Lunchbuffet in Grand Café Hans en Grietje. 14.30 Vrije tijd. U gaat zelf op ontdekking in de stad (terrasje, museum, IJsselkade) 17.00 Vertrek naar huis 18.15 Aankomst respectievelijk Schaijk Reek Zeeland De kosten voor leden zijn € 51,50 en voor niet-leden € 59,00 per persoon.
september in planning excursie naar museum Krona in Uden